گوگل آنالیتیکس چیست؟

گوگل آنالیتیکس یا گوگل آنالیز یا به اصطلاح انگلیسی آن Google Analytics یکی از چندین ابزار گوگل برای انجام آنالیز و تجزیه و تحلیل بر روی وب‌سایت‌ها و کسب‌و‌کارهای آنلاین است.

در ابتدا و در نگاه اول، این ابزار یک سایت معمولی است که در آن بخش‌های مختلفی تدارک دیده شده و می‌توان از هر کدام از بخش‌های آن استفاده کرد.

اما وقتی حرفه‌ای باشید و با قسمت‌های آن به طور کامل آشنایی داشته باشید، هیچ وقت آن را به یک سایت ساده تشبیه نمی‌کنید و در حقیقت آن را از بسیاری از نرم افزارهای پیچیده در دنیا قوی‌تر و بهتر می‌دانید.

گوگل آنالیتیکس یکی از سرویس‌های تجزیه‌و‌تحلیل وب‌سایت است که آمار و ابزارهای تحلیلی را برای بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو (SEO) و اهداف بازاریابی ارائه می‌دهد.

تاریخچه گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس پر استفاده ترین پلت فرم تجزیه و تحلیل وب در کل اینترنت است.

این نه تنها به این دلیل است که گوگل موتور جستجوی جهانی شماره یک است، بلکه به این دلیل است که ابزارهای آن منابع تحلیلی قابل توجهی را ارائه می دهند.

در اکتبر 2020، گوگل جدیدترین به روز رسانی پلتفرم اندازه گیری خود را برای تجزیه و تحلیل وب با نام گوگل آنالیتیکس 4 (GA4) راه اندازی کرد.

ویژگی‌های گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس ویژگی‌هایی دارد که به کاربران کمک می‌کند تا روندها و الگوهای نحوه تعامل بازدیدکنندگان با وب‌سایت خود را شناسایی کنند.

این ویژگی‌ها جمع‌آوری داده‌ها، تجزیه ‌وتحلیل، نظارت، تجسم، گزارش و تلفیق با سایر برنامه‌ها را امکان‌پذیر می‌کند.

ویژگی‌های مذکور این برنامه عبارت‌ است از :

• اشتراک‌گذاری و ارتباط مبتنی‌بر ایمیل

• رابطه برنامه‌نویسی کاربردی جمع‌آوری داده (API)

• تقسیم‌بندی برای تجزیه‌وتحلیل زیرمجموعه‌ها، مانند نرخ تبدیل

• گزارش‌های سفارشی برای تبلیغات و جذب و رفتار مخاطب و تبدیل

• ادغام با سایر ابزارها شامل گوگل از گوگل دیتا استودیو و…

گوگل آنالیتیکس چگونه کار می‌کند؟

• بررسی عملکرد وب‌سایت

گوگل آنالیتیکس برای رصد عملکرد وب‌سایت و جمع‌آوری بینش (Insights) بازدیدکنندگان استفاده می‌شود.

بررسی و رصدرفتار مشتریان یک کسب‌وکار

وب‌سایت‌ کسب‌وکارهای کوچک و متوسط ​​اغلب از Google Analytics برای به‌دست‌آوردن و تجزیه‌وتحلیل رفتارهای تحلیلی مختلف مشتری استفاده می‌کنند که برای بهبود کمپین‌های بازاریابی و افزایش ترافیک وب‌سایت و حفظ بهتر بازدیدکنندگان به‌کار برده می‌شود.

• کسب اطلاعات کاربران

گوگل آنالیتیکس می‌تواند اطلاعات کاربران را با هر بازدیدشان از وب‌سایت با استفاده از تگ‌های صفحه به‌دست آورد.

در کد هر صفحه یک تگ صفحه جاوا‌اسکریپت قرار می‌گیرد.

این تگ در مرورگر بازدیدکنندگان اجرا می‌شود و داده‌ها را جمع‌آوری و به یکی از سرورهای جمع‌آوری داده‌های گوگل ارسال می‌کند.

تگ صفحه به‌عنوان وب بیکن (Web Beacon) برای جمع‌آوری اطلاعات بازدیدکنندگان عمل می‌کند.

ازآن‌جا‌که سیستم به کوکی‌ها بستگی دارد، برای کاربرانی که آن‌ها را غیرفعال کرده‌اند، داده‌ها را نمی‌تواند جمع‌آوری کند.

مزایای گوگل آنالیتیکس

برخی ازمزایای این ابزار عبارتند از:

• رایگان بودن

• سادگی در نصب و راه اندازی

• دریافت گزارشات دلخواه و ساخت داشبورد مطابق سلیقه

• امکان نمایش داده‌ها در انواع مختلف چارت‌ها

•  استفاده در وبسایت و اپلیکیشن

• استخراج اطلاعات گسترده و ارزشمند در مورد رفتار کاربران

• سادگی در اتصال و انتقال داده‌ها به بسیاری از ابزارهای بازریابی

معایب گوگل آنالتیکس

• سختی دراستخراج گزارشات برای کاربران معمولی بدلیل تنظیمات و متریک‌های گسترده

• محدودیت نسخه معمولی به ۱۰ میلیون بازدید صفحه در ماه

• مشکلات مربوط به حریم خصوصی کابران

ابعاد در گوگل آنالیتیکس

از مهمترین موارد مورد استفاده در گوگل آنالتیکس به شرح زیر است:

• نام کانال: کاربران از چه کانالی وارد وبسایت شده اند (جستجوی گوگل، شبکه‌های اجتماعی، مستقیم، ارجاع از سایر وبسایت‌ها)

• ماه

• کشور

• دستگاه

سنجه‌ها در گوگل آنالیتیکس

بیشترین سنجه‌های موجود در گوگل آنالیتیکس نیزعبارتند از:

• تعداد جلسات

• تعداد کاربران

• میزان درصد جلسات جدید

• تعداد بازدید صفحه

• تعداد صفحه بازدید شده در هر جلسه

• میانگین زمان هر جلسه

جمع بندی

گوگل آنالیتیکس یکی از سرویس‌های گوگل است که با آمارها و اطلاعاتی که دراختیار کاربران قرار می‌دهد، به اهداف بازاریابی و سئو وب‌سایت‌ها کمک می‌کند. به خاطرداشته باشید نتیجه گرفتن از این ابزار، نشات گرفته از یک روند مداوم بررسی داده‌ها، تجزیه و تحلیل و بهبود وبسایت است. بنابراین استفاده از ابزار گوگل آنالیتیکس را به تأخیر نیندازید.

سوالات متداول

آیا در ایران، با دامنه ir می‌توان از گوگل آنالیتیکس استفاده کرد؟

بله، تنها چیزی که نیاز دارید یک فیلتر شکن است و هیچ مشکلی در جمع آوری داده‌ها برای اکانت‌های ایرانی وجود ندارد.

داشتن گوگل آنالیتیکس ارتباطی با بهبود سئو دارد؟

خیر، اما از داده‌های گوگل آنالیتیکس می‌توانید برای بهبود سئو کمک های خوبی بگیرید اما به طور مستقیم ارتباطی با آن ندارد.

آیا یادگیری گوگل آنالیتیکس آسان است؟

یادگیری گوگل آنالیتیکس آسان نیست؛ زیرا با حجم زیادی از داده‌های پیچیده سروکار دارد که تفسیر و درک آن‌ها دشوار است. بااین‌حال، اگر زمان کافی را برای یادگیری آن صرف کنید، بی‌شک می‌توانید آن را کاملاً یاد بگیرید.

استفاده از Google Analytics کاملاً رایگان است؟

گوگل آنالیتیکس ابزارهایی را به‌‌رایگان دراختیارتان می‌گذارد تا درک کاملی از مشتریان خود در دستگاه‌ها و پلتفرم‌ها به‌دست آورید و بازده بازاریابی را بهبود ببخشید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *