آیکون و انواع آن

آیکون ها نقش مهمی در طراحی گرافیک دارند و کمتر کسی با دنیای کامپیوتر، طراحی گرافیکی یا برنامه نویسی آشنایی دارد و معنای آیکون ها را نمی داند.

در این مقاله ابتدا یاد خواهید گرفت که آیکون چیست و چرا از آن استفاده می شود و سپس به سوالات متداول شما در مورد طراحی آیکون پاسخ خواهیم داد.

آیکون چیست؟

جستجوی گوگل نشان می دهد که کلمه Icon از کلمه یونانی eikόn (به معنای تصویر) گرفته شده است. در یونان باستان، این کلمه برای توصیف نقاشی های مسیح یا سایر شخصیت های مذهبی حکاکی شده روی چوب استفاده می شد.

اما امروزه اگر بخواهیم تعریفی سریع، آسان و واضح از یک نماد از نظر دنیای دیجیتال ارائه کنیم، باید بگوییم:

آیکون یک نماد یا نمایش گرافیکی به شکل یک تصویر کوچک است که برای کمک به کاربر و دسترسی سریع او به نرم افزارها، برنامه ها، ابزارها، فایل ها و … ساخته می شود.

آیکون ها شامل تصاویری هستند که برای کاربر آشنا هستند و چیز خاصی را تداعی می کنند. فرقی نمی کند از ویندوز، مک، آیفون یا اندروید استفاده می کنید، همه این سیستم عامل ها دارای رابط گرافیکی مخصوص به خود هستند که از آیکون هایی با اشکال، رنگ ها و اندازه های مختلف استفاده می کنند.

تفاوت بین آیکون و عکس چیست؟

تصاویر دو نوع بیت مپ (متشکل از پیکسل) و بردار (متشکل از بردار) هستند که می توانند در فرمت های (BMP، PSD، GIF، JPEG، WMF …) ذخیره شوند.

همه این فرمت ها دارای ویژگی هایی هستند که به ما کمک می کند عکس ها را با هر اندازه و وضوحی ذخیره کنیم، اما آیکون ها با عکس ها متفاوت هستند و اندازه های استاندارد خاصی دارند (معمولا کوچک) و مهم ترین ویژگیشان ترانسپرنت (بدون پس زمینه) بودن آنها است.

چرا از آیکون ها استفاده می کنیم؟

چرا از آیکون ها استفاده می کنیم

از نظر تاریخی، اولین مجموعه از نمادهای رایانه تقریباً 37 سال پیش نشان داده شد. دانشمند کامپیوتر دیوید کانفیلد اسمیت و طراح گرافیک، نورمن لوید کاکس، که روی رابط کاربری گرافیکی Xerox Star 8010 کار می‌کردند، برای تسهیل تعامل کاربر با کامپیوتر و ساخت خلاقانه نمادهای گرافیکی که با اشیاء واقعی مرتبط هستند، به این فکر افتادند.

کاربر می تواند بین آنها ارتباط برقرار کند. این مبنایی برای ساخت اولین زبان بصری مشترک برای عصر دیجیتال شد. بعدها مایکروسافت و اپل از نشان ها در سیستم عامل های خود استفاده کردند و آنها را تبلیغ کردند.

از زمانی که کامپیوترها در محیط کار بسیار مورد استفاده قرار گرفتند، آیکون ها به طور گسترده ای کاربرد پیدا کردند.

طراحان به سرعت متوجه شدند که می توانند از اشیاء معمولی که در دنیای واقعی دیده می شوند، برای طراحی آیکون ها و استفاده از آنها در رابط ها استفاده کنند.

تعامل آسانتر

اگرچه امروزه سیستم‌های رایانه‌ای از نظر ظاهری دستخوش تغییراتی شده‌اند، عملکرد اصلی آنها بدون تغییر باقی می‌ماند، زیرا همچنان به دنبال همان هدفی هستند که برای آن طراحی شده‌اند.

اما در این بین تعامل ما با نرم افزار بسیار آسان شده است. آیکون ها نقش مهمی در تسهیل تعامل ما با کامپیوتر داشته اند.

موانع زبانی را از بین می برد

نمادها یک زبان بصری جهانی و عاری از موانع زبانی هستند و بنابراین برای کاربران در سراسر جهان قابل درک هستند.

بنابراین به جای یافتن راهی برای انتقال یک مفهوم به دو نفر به دو زبان مختلف، به راحتی می توانیم یک نماد مشترک را پیدا کنیم و از آن استفاده کنیم.

البته گاهی اوقات کاربران به جای افزودن یک کاراکتر به دایره لغات و زبان خود، به مدتی برای حفظ کردن آن نیاز دارند. این اغلب در مورد مفاهیم و فناوری های جدیدی است که کاربران باید با آنها آشنا شوند.

از سوی دیگر، در مقایسه با کلمات، تصاویر این توانایی را دارند که چشمان ما را سریعتر و طولانی تر تحریک کنند. این به این معنی است که کاربر احتمالاً معنای نماد را رمزگشایی می کند.

تصور کنید تعدادی نرم افزار پیچیده با ابزارها و برنامه های کاربردی زیاد دارید. اگر همه ابزارها با استفاده از متن به جای نمادها نمایش داده شوند چه اتفاقی می افتد؟

ممکن است پس از مدتی استفاده از این نرم افزار متوجه شوید که برخی از ابزارهای آن در کجا قرار دارند، اما به خاطر سپردن تمامی تنظیمات و ابزارها برای شما بار اضافی می شود و در نهایت شما را از این نرم افزار متنفر می کند.

چشم نواز اما تامل برانگیز

علاوه بر بحث در مورد مزایای آیکون ها، این تصاویر کوچک به عنوان محرک های بصری عمل می کنند که برای نمایش سریعتر یک مفهوم و انتقال آن به نحوی که برای چشم دلپذیرتر است، استفاده می شود.

به عنوان مثال، من ترجیح می‌دهم هنگام خرید در فروشگاه به صفحه نمایش به عنوان یکی از قفسه‌هایی که از کنار آن می‌گذرم نگاه کنم.

اگر محصولات به صورت رنگارنگ و چشم نواز چیده شوند، بلافاصله توجه من به آنها جلب می شود. گاهی حتی اگر به آن محصول نیاز نداشته باشم، علاقه مندم بدانم محتوای آن محصول چیست؟

همین امر در مورد آیکون ها نیز صدق می کند، هر چه ظاهر آیکون بهتر باشد، کاربر علاقه بیشتری به خیره شدن به آن و سپس درگیر شدن با آن پیدا می کند و این دقیقاً همان کاری است که ما می خواهیم آیکون ها انجام دهند.

فاوآیکن چیست و چه کاربردی در طراحی لوگو دارد؟

فاوآیکون نشان دهنده وب سایت شما هستند و تجربه کاربر را از شناخت برند و طراحی لوگو شرکت شما افزایش می دهند.

احتمالا برای شما هم پیش آمده که صفحات زیادی را در مرورگر خود باز کرده اید و نمی دانید چرا به هر صفحه و از کدام سایت نیاز دارید.

اما اگر صفحات این وب سایت ها دارای فاوآیکون باشند، به راحتی می توانید متوجه شوید که این صفحات در مورد چیست و از کدام وب سایت هستند.

به عبارت دیگر، مغز ما تصاویر را سریعتر از متون تجزیه و تحلیل می کند و اگر وب سایتی را جستجو کنید، با مرور آیکون ها می توانید راحت تر و سریعتر به وب سایت مناسب دسترسی پیدا کنید.

نکته مهم دیگر در این زمینه این است که فاوآیکون ها نقش یک برند را بازی می کنند و حرفه ای بودن سایت شما را نشان می دهند.

انواع مختلف آیکون ها

انواع مختلف آیکون ها

اگر بخواهیم آیکون ها را به طور کلی دسته بندی کنیم باید آنها را به دو دسته اصلی شطرنجی یا شطرنجی و لایه باز یا برداری تقسیم کنیم.

هر دوی این نوع آیکون ها یعنی وکتور و شطرنجی را می توان در فرمت های مختلف ذخیره کرد، هر فرمت ویژگی های خاص خود را دارد که اندازه و وضوح تصویر را تعیین می کند.

هر دو فرمت را می توانید از Flaticon.com دانلود کنید.

1. آیکون ها بیت مپ

آیکون های بیت مپ

ویرایش این آیکون ها سخت است و اگر آنها را ویرایش کنید مشخصا کیفیت آنها کاهش می یابد. بیت مپ ها یا بیت مپ ها به صورت نقطه ای ذخیره می شوند و ویرایش آنها بسیار دشوار است. بهتر است از آیکون های چند لایه برای فایل های ذخیره شده استفاده کنید.

2. آیکون های وکتور یا لایه باز

آیکون های وکتور یا لایه باز

با توجه به اینکه این آیکون ها با فرمول های ریاضی شکل گرفته و ذخیره می شوند، در هنگام ویرایش کاهشی در کیفیت ایجاد نخواهد شد.

بنابراین کار با آنها بسیار روان و آسان خواهد بود. این آیکون ها در هر نرم افزاری قابل پیاده سازی هستند و نیاز به داشتن نرم افزار خصوصی دارند که معروف ترین آنها عبارتند از: ادوبی ایلوستریتور (Adobe Illustrator CS6) و ادوبی کورل دراو (CorelDRAW X5).

سوالات متداول

سایز آیکون ها چقدر است؟

سایز آیکون ها چقدر است؟

اندازه آیکون ها معمولا با اندازه تصاویر استانداردی که در سیستم های کامپیوتری می بینید متفاوت است. آیکون ها معمولاً بسیار کوچکتر و پایدارتر هستند. خود آیکون از چندین تصویر مختلف تشکیل شده است که هر کدام رنگ ها و اندازه های خاص خود را دارند.

متداول‌ترین سایزهای آیکون ۱۶×۱۶، ۳۲×۳۲، و ۴۸×۴۸ هستند.

حجم متوسط ​​آیکون ها چقدر است؟

حجم آیکون با توجه به سایز، تعداد تصاویر استفاده شده، نوع آیکون و جداسازی تصویر تعیین می شود. واضح است که هر چه تصویر بزرگتر باشد، وضوح تصویر بالاتر و کیفیت بالاتر، حجم آن بیشتر می شود.

آیکون ها در چه فرمتی ذخیره می شوند؟

فرمت ذخیره آیکون ها بسته به نوع آنها متفاوت است. نوع آیکون ها، همانطور که قبلاً ذکر شد، بدون توجه به اینکه نقطه‌دار و پیکسلی هستند یا با فرمول‌های ریاضی تعیین می‌شوند، بر ماهیت آنها تأثیر می‌گذارد.

اگر آیکون وکتور باشد معمولاً در ai, eps, cdr و اگر بیت مپ باشد در bmp, jpg, gif, png ذخیره می شود.

تفاوت بین آیکون و نماد چیست؟

اگر بخواهیم به زبان ساده تفاوت نماد و آیکون را توضیح دهیم، باید بگوییم که آیکون، تصویر ساده شده ای از مفهومی است که وجود دارد، اما نماد، تصویری از مفهومی است که نیاز به تسلط دارد. به عنوان مثال، علائم جاده نمونه ای از نماد ها است.

تفاوت آیکون ها با استیکر ها در چیست؟

تفاوت آیکون با استیکر چیست؟

استیکرها را می توان به عنوان عکس هایی تعریف کرد که یک نفر برای کمک به بیان حال و هوا برای دیگری ارسال می کند.

استیکر ها یا برچسب ها را می توان به عنوان نماد نیز دید.

تفاوت آیکون با ایموجی چیست؟

تفاوت آیکون با ایموجی چیست؟

ایموجی نیز بخشی از شخصیت ها است. ایموجی تصویری است که حالتی را نشان می دهد که باید درک شود.

شرکت طراحی گرافیکی و تبلیغاتی لوگووین امیدوار است از این مقاله لذت برده باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *