تایپوگرافی

تایپوگرافی چیست؟

در حقیقت تایپوگرافی روشی از ارتباط بصری است که با حضور صنعت چاپ در زمینه نشر کتاب ایجاد شد.

با اختراع چاپ برای آراستن و لطیف کردن کلمات چاپی که خشک به نظر می رسید، حرکاتی در قسمت هایی از حروف ایجاد کردند و بر این امر تأکید داشتند.

تایپوگرافی اصطلاحی است که امروزه اغلب در جوامع گرافیکی استفاده می شود. گاهی با خوشنویسی اشتباه گرفته می شود.

این در حالی است که کاربرد این تکنیک در کشور ما حداقل 50 سال است. در تایپوگرافی ، خوانایی بسیار مهم است، زیرا در زمینه ای استفاده می شود که اطلاعات در آن قابل توجه است، اما در خوشنویسی زیبایی در اولویت است.

تایپوگرافی

برای طراحی لوگو مورد نظر خود به عنوان یک تایپوگرافی حرفه ای به وب سایت لوگووین مراجعه کنید.

در آموزش تاپیوگرافی طراحی لوگو اعتقاد بر این است که طراحان وظیفه دارند که ذهن خود و پیام موضوع را در کار خود بر روی تصاویر و حروف منتقل کنند.

امروزه خوشنویسی در روند تحولات جدید، وظیفه خوانایی و سهولت نوشتن را در نظر نمی گیرد، بلکه کم و بیش به شکلی زیبا تبدیل شده است که در درجه اول معنای نوشتن را قبل از خواندن بیان می کند.

فرآیند تایپوگرافی

فرآیند تایپوگرافی

اطلاعاتی که باید به مخاطب منتقل شود به (فونت) تبدیل و چاپ می شود، سپس (فونت) یا گروهی از فونت ها انتخاب می شود و سپس در ترکیب با تکنیک (فین آرت) یا هنرهای زیبا رنگ و شکل می گیرد.

او اعتراف می کند که وقتی به طور تصادفی رنگ، شکل، انحنا، بافت، چیدمان، علائم کششی، فونت و ترکیب فونت را انتخاب می کنید، برای یک اثر خاص چیزی تایپوگرافیک بیرون می آید. این محصول (الهام هنری) در نهایت تایپوگرافی دیگر نامیده می شود؛ بدون فونت، کلمه یا جمله.

مهمترین وظیفه یک طراح در تایپوگرافی

مهمترین وظیفه یک طراح در تایپوگرافی

طراح باید آنقدر هوشمندانه کار کند که کتیبه ماهیت و اصالت خود را کاملاً حفظ کند و در عین حال ترکیب بندی خوبی ایجاد کند.

اگر خطوط خوانا باشند، مخاطب می تواند با استفاده از یک قیاس متوجه شود که طراح چقدر ماهیت متن را با ماهیت تصویر مرتبط کرده است و آیا توانسته بین متن و تصویر محتوا و فرم ایجاد کند یا خیر.

خوانایی مهم است زیرا در زمینه ای استفاده می شود که اطلاعات یک علامت مشخص است.

تأثیر کوچکترین تغییرات در نوشته و تایپوگرافی

تأثیر کوچکترین تغییرات در تایپوگرافی

تایپوگرافی تقریباً در همه جا وجود دارد، فقط به تلفن، بیلبوردها و غیره خود نگاه کنید.

در این صورت می‌توانید هنر چاپ را در همه آنها ببینید و نحوه استفاده از فونت‌ها و همچنین سفارشی‌سازی و رنگ‌آمیزی آن‌ها را در کنار هم نحوه ارسال پیام به آن‌ها را درک خواهید کرد.

در هنر تایپوگرافی مانند: like typography , ممکن است برخی تغییرات در ابتدا کوچک به نظر برسند، اما کوچکترین اتفاقات نیز می تواند توجه افراد را به خود جلب کند و تاثیرگذار باشد، به عنوان مثال:

تغییر فونت اپل از helvetica به سان فرانسیسکو، فونت های خود اپل را خوانا و دست نویس کرده است تا با اکثر صفحه نمایش ها مطابقت داشته باشد.

اپل نمونه درخشانی از اهمیت چاپ است. تنها دوره آموزشی استیو جابز دوره تایپوگرافی بود که نقش مهمی در موفقیت اپل ایفا کرد و او گفت که اگر دوره چاپ را گذرانده بود، مک هرگز چندین فونت در فواصل زمانی معین نداشت.

اهداف تایپوگرافی

اهداف تایپوگرافی

مطالعه و تحلیل آثار موفق و ماندگار نشان می دهد که هدف چاپخانه ارسال مؤثرترین پیام ارتباطی، ایجاد درک لازم و درک تأثیرگذاری بیشتر از نوشتار معمولی بوده است.

یکی از اهداف اصلی تاپیوگرافی تلاش برای توسعه و ابداع شیوه های جدید نوشتن و کاربرد است.

مشکل این است که نیاز یک فرد برای ارتباط کتبی با یک نوع خط برآورده نمی شود و از موضوعات مختلف برای بیان موقعیت های مختلف استفاده می شود. تایپوگرافی یکی از قدرتمندترین ابزارهای ارتباطی در دسترس طراحان گرافیک است.

اگر به طور موثر استفاده شود، می تواند حال و هوا و معنای یک اثر را قبل از اینکه از یک متن یا حتی یک تصویر انتظار می رود، در خاطرات و ذهن ها ثبت کند. در واقع تایپوگرافی را می توان هنر خوشنویسی نامید.

عناصر مختلف تایپوگرافی

 عناصر مختلف تایپوگرافی

برای شروع کار با تایپوگرافی، ابتدا باید با هفت عنصر اساسی طراحی تایپوگرافی آشنا شوید. این هشت عنصر:

1. فونت

اگر کار شما مربوط به طراحی و نوشتن نیست، ممکن است تفاوت فونت و فونت را ندانید.

اولین ابزار برای نوشتن کاراکترها فونت ها هستند. همه ما فونت را می شناسیم: وزیر، ایران سنس، یکان و … که شکل خاصی از نوشتن را ارائه می دهند، فونت هستند.

این فونت ها وزن و حالت های مختلفی دارند. به عنوان مثال، آنها می توانند درشت یا مورب باشند و فونتی که انتخاب می کنید معمولاً بسته ای با وزن های مختلف برای دانلود ارائه می شود.

شما می توانید آن را به میل خود و مناسب کاری که انجام می دهید استفاده کنید.

اگر وزن های ارائه شده برای کار شما کافی نیست، می توانید فونت یا نسخه فونت متغیر (در صورت وجود) را پیدا کنید و ویژگی های فونت را به صورت دستی تغییر دهید.

2. حروف‌چینی

حروفچینی در تایپوگرافی

می دانید که فونت ها از نظر قرارگیری حروف به سه دسته تقسیم می شوند: فونت های متوالی، فونت های سریال و فونت های تزئینی.

فونت های Serif گروهی از فونت ها هستند که لبه های واضحی دارند که به خوبی توسط زمینه تشخیص داده می شوند.

آنها بیشتر رسمی هستند و برای روزنامه ها و متون رسمی استفاده می شوند. فونت های غیر استاندارد پیچیده تر از این دسته هستند و باعث یکنواختی دسته قبلی نمی شوند.

دسته سوم فونت های تزئینی هستند که کاملاً پیچیده و شکل غیر رسمی و نسبتاً غیر معمولی دارند. استفاده از هر یک از این دسته بندی فونت ها به سلیقه و انتخاب طراح بستگی دارد.

به طور معمول، طراحان رابط کاربری از فونت های تزئینی در تایپوگرافی استفاده نمی کنند و با استفاده از دو دسته اول و اضافه کردن یک مفهوم به آن، یک تایپوگرافی ایجاد می کنند.

در این تصویر، تناسب استفاده از رنگ، شخصیت و فرم به خوبی مفهوم آزادی را القا می کند.

3. کنتراست

کنتراست در تایپوگرافی

میزان کنتراستی که در طراحی چاپ استفاده می کنید دقیقاً همان چیزی است که میزان توجهی را که قصد دارید به قطعه انتخابی خود جلب کنید، القا می کند.

با کنتراست، می‌توانید ایده یا پیامی را که می‌خواهید بر آن تأکید کنید، به مخاطب منتقل کنید.

اکثر طراحان با ایجاد حروف، رنگ ها، سبک ها و اندازه های مختلف تضاد ایجاد می کنند تا جلوه ای ایجاد کنند و صفحه را حذف کنند.

4. ثبات

ثبات در تایپوگرافی

استفاده از فونت ثابت در طراحی هر کاراکتری بهترین راه است. اما بسته به کاری که انجام می دهید، ممکن است مجبور شوید از بیش از یک فونت استفاده کنید.

در نظر داشته باشید که استفاده از بیش از سه فونت مختلف در یک طرح توصیه نمی شود و این امر باعث سردرگمی مخاطب و سردرگمی طراحی می شود.

5. فضای سفید

فضای سفید در تایپوگرافی

فضاها، که اغلب به عنوان “فضای منفی” شناخته می شوند، فضاهای اطراف متن یا گرافیک هستند.

این اغلب نادیده گرفته می شود، اما استفاده مناسب از فضاها تضمین می کند که رابط کاربری شما به هم ریخته نیست و متن قابل خواندن می شود.

برخلاف تصور عموم، یک فضا حتی می تواند توجه را به یک متن جلب کند و در کل حس خوبی به مخاطب بدهد. فضای منفی اغلب به شکل حاشیه یا فقط مناطق بدون متن و گرافیک است.

تاثیر تایپوگرافی بر گرافیک

امروزه موارد و اصطلاحات زیادی در گرافیک و طراحی وجود دارد. یکی از پرکاربردترین اصطلاحاتی که شاید کمتر طراحانی از آن بی خبر باشند، اصطلاح تایپوگرافی است. تایپوگرافی هنر تایپ کردن برای دستیابی به زبان بصری است.

اما به‌طور کامل‌تر، تایپوگرافی هنری است که در آن یک طراح سعی می‌کند با تغییر عناصر متنی مانند اندازه، فاصله، شکل حروف، فاصله خطوط، فاصله خطوط، پاراگراف‌ها و مواردی از این دست، یک زبان بصری برای تایپ ایجاد کند.

تایپوگرافی در طیف وسیعی از هنرها مانند فیلمسازی، طراحی گرافیک، طراحی لوگو، طراحی پوستر، طراحی کتاب های مصور، طراحی چند رسانه ای و غیره کاربرد دارد.

تایپوگرافی با خوشنویسی و خوشنویسی متفاوت است، اگرچه تایپیست ها می توانند از خط برای خوشنویسی نیز استفاده کنند.

تاپیوگرافی در طراحی لوگو

به طور کلی وقتی از تکنیک تایپوگرافی برای طراحی لوگو استفاده می کنیم با مفهوم جدیدی به نام لوگو مواجه می شویم. در واقع به لوگویی که با استفاده از حروف یا نام موسسه طراحی می شود، لوگو می گویند.

مجموعه لوگو یکی از محبوب ترین و یکی از تخصصی ترین شاخه های طراحی گرافیک است. طراحی لوگو به مهارت زیاد طراح در کار با حروف و تسلط بر هنر تایپوگرافی نیاز دارد.

استفاده از تایپوگرافی در چاپ کاتالوگ های حرفه ای و زیبا در گرافیک بسیار مهم و قابل درک است. تایپوگرافی انقلابی در چاپ کاتالوگ ایجاد کرده است و با این هنر و تکنیک می توان کاتالوگ های بسیار زیباتر و بهتری را تولید کرد.

کاربرد تایپوگرافی در طراحی سایت

در توسعه یک وب سایت و در طراحی رابط کاربری (UI) برای ایجاد یک طراحی کاربر پسند تایپوگرافی تاثیر بسزایی دارد. همانطور که متن و ظاهر زیبا می تواند مخاطب را جذب کند.

متن یا ظاهر نامناسب می تواند به طور قابل توجهی بر مخاطبان شما تأثیر بگذارد. هنگام استفاده از متن و فونت نامناسب، کاربر تمایلی به خواندن متن ندارد و بدون توجه به کالاها و خدمات، سایت را ترک می کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.