خوانایی چیست

خوانایی (به انگلیسی: readability، legibility) نشان می دهد که خواندن و درک نوشتار چقدر آسان است. متن خوانا متنی است که خواننده می تواند آزادانه آن را بخواند و به راحتی معنای آن را بفهمد.

ارزیابی ریدینگ یکی از حوزه‌های تحقیق خواندن است که به دنبال یافتن موفقیت خواننده در خواندن و درک مطلب است و در این راستا عوامل مؤثر بر موفقیت خواندن و درک متن را بررسی می‌کند.

خوانایی

تاریخچه خوانایی

در سال 1923 اولین فرمول اندازه گیری خوانایی معرفی شد و اندکی بعد با استقبال ناشران بیش از 200 فرمول با اجزای مختلف ظاهر شد.

این فرمول ها نیز مورد انتقاد قرار گرفته اند و در نتیجه ترکیب این ایده ها، آزمون های نزدیک، عوامل غیر متنی، مفهوم کارایی خواندن، تراکم متن، سطح بندی متن و فرمول های خوانایی جدید ارائه شده است. همزمان حرکات زبان ساده، ساده سازی و.

نتایج این مطالعات به سرعت در زمینه ارتباطات جمعی، منابع آموزشی، خدمات عمومی، اسناد حقوقی و … کاربرد یافت.

منجر به تجزیه و تحلیل آماری ادبیات، ظهور فهرست هایی از تکرارهای واژگان و توسعه فرمول های کلاسیک برای خواندن شد.

کاربردهای خوانایی

کاربردهای خوانایی

ارزیابی خواندن در زمینه‌های مختلف، از جمله ارزیابی کتاب‌های درسی، تحلیل ارتباطات جمعی و گروهی، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها، داستان‌های کوتاه، اخبار رادیو و تلویزیون، آگهی‌های بازرگانی، گزارش‌های سالانه شرکت، قراردادها و اسناد، بیمه‌نامه، سواد و درک مطلب.

دلیل اهمیت خوانایی

در مقایسه با سال های گذشته، گوگل توانسته است پیشرفت چشمگیری در درک آنچه کاربر به دنبال آن است و نمایش نتایج نزدیک به موضوع مورد نظر خود داشته باشد.

دلیل اهمیت خوانایی

الگوریتم های گوگل بسیار شبیه رفتار کاربران واقعی هستند و سعی می کنند متن را مانند یک انسان بخوانند.

اگر کاربران بخواهند متن را بخوانند، معمولا ابتدا به سراغ عناوین و زیرعنوان ها و اولین جملات پاراگراف ها می روند تا در یک نگاه به محتوای کلی متن پی ببرند.

گوگل سعی کرده است تا از این گونه رفتار کاربران الگوبرداری کند و الگوریتم های خود را بر اساس آن توسعه دهد.

بنابراین باید نوع ساختار محتوا، نوع پاراگراف نویسی (به خصوص خط اول پاراگراف ها) و سرفصل ها برای کاربر و موتورهای جستجو بسیار مهم است.

بنابراین، با توجه به توضیحات ارائه شده، مشخص می شود که خوانایی متن می تواند بسیار مهم باشد و اگر نویسنده معتقد است که چون مطالب را آنلاین می نویسد، نیازی به رعایت نکاتی نیست و نیازی به صرف هزینه نیست.

صرف زمان برای بهبود خوانایی متن اشتباه بزرگی است و قطعا باید رویه آن را تغییر دهد.

عوامل مهم برای بهبود خوانایی متن

اکنون که در مورد اهمیت خوانایی در قسمت قبلی این مقاله خوانده اید، متوجه شده اید که حتی می تواند برای بهبود محیط سئو سایت شما موثر باشد، بنابراین احتمالاً تعجب می کنید که از چه عواملی می توانید برای بهبود خواندن پست های پیام استفاده کنید.

اقدامات مثبتی انجام داد در اینجا به برخی از این عوامل اشاره می کنیم:

جملات کوتاه، ساده و مفهومی

برای مخاطبان شما مهم است که از جملات خیلی طولانی پرهیز کنند، به عبارت دیگر، خواننده محتوا در مواجهه با جملات طولانی خسته و بی حوصله می شود.

بنابراین می توان نکته ای را برای انتقال مفهوم در قالب جمله در نظر گرفت، ایجاز، سادگی و معنای جمله را رعایت کرد.

چند کلمه کوتاه و سخت

به عنوان یک نویسنده محتوای آنلاین، سعی نکنید از کلمات سنگین و عجیب و غریب استفاده کنید.

برخی از نویسندگان محتوا بر این باورند که هر چه کلمات پیچیده و پیچیده‌تری را به کار می‌برند، محتوای آن‌ها دشوارتر می‌شود.

به عبارت دیگر محتوای آنها حرفه‌ای‌تر و تخصصی‌تر به نظر می‌رسد. این می تواند یک اشتباه بزرگ و استراتژیک باشد که به شما توصیه می کنیم مرتکب آن نشوید.

پاراگراف های کوتاه

پاراگراف های کوتاه

هر نویسنده محتوا می داند که فلسفه وجودی یک پاراگراف این است که در خلال پاراگراف یک موضوع میانی مرتبط با اصل داستان شروع می شود و در طی این پاراگراف تکلیف آن مشخص می شود.

حال، اگر پاراگراف را خیلی طولانی کنیم، ممکن است به این دلیل باشد که نتوانستیم موضوع را به درستی منتقل کنیم. پس این تمدید می تواند یک لحظه منفی باشد که مخاطب را دفع کند.

استفاده صحیح از تگ های عنوان

کسانی که با ایجاد محتوا به صورت آنلاین آشنا هستند، اهمیت استفاده از سرفصل ها را می دانند و می دانند که چگونه در هنگام استفاده صحیح از این سرفصل ها، تأثیر مثبتی بر خوانایی نوشته های خود داشته باشند.

برای استفاده از تیترها در نوشتن قوانینی وجود دارد که رعایت آنها بسیار مهم است و توصیه ما به نویسندگان محتوا این است که نحوه استفاده صحیح از تیترها را بدانند.

به عنوان مثال برای دانستن ترتیب استفاده از تگ های عنوان در متن یا اینکه برای چه عنوان هایی بهتر است از تگ های عنوان و … استفاده کنید.

تیترهای توضیحی و جذاب

همچنین بسیار واضح است که برای آن دسته از نویسندگانی که دوست دارند وقتی یک مخاطب یا کاربر متنی را که توسط آنها نوشته شده است، تحسین کنند و بیشترین لذت را از خواندن متنی که در مقابل خود دارند، چقدر خواهد بود.

بنابراین قطعاً برای یک نویسنده در تولید محتوا هنر است که بتواند عناوین قانع کننده ای بنویسد تا خواننده را ترغیب به ماندن و خواندن هر چه بیشتر کند.

فونت های خاص و جذاب

فونت های خاص و جذاب

فونت‌های خنده‌دار حواس‌تان را پرت می‌کنند، بنابراین از آن‌ها استفاده نکنید، مگر اینکه برای هدف خاصی از آنها استفاده کنید. اندازه قلم، فاصله بین خطوط و عرض پاراگراف همگی فاکتورهای مهمی برای خواندن هستند.

به گفته کارشناسان، یک قانون طلایی برای اندازه کامل font وجود دارد: برای خواندن متن روی صفحه، نیازی به خم شدن نیست.

می توانید از فونت های خاص و منحصرد به فرد لوگووین در سایت استفاده کنید و جذابیت متن خود را ده برابر افزایش دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *