بازاریابی چیست؟

به اعمالی که باعث انجام فعالیتی از سوی مشتری می‌شوند که برای کسب‌وکار سودمند است بازاریابی گفته می‌شود.

بازاریابی همه استراتژی‌ها و تاکتیک‌هایی را در بر می‌گیرد که شرکت‌های مختلف با بهره برداری از آن‌ها در جهت پیدا کردن جایگاهی برای محصولات و خدمات خود در بازار و ترغیب مخاطب هدف به خرید تلاش می‌کنند.

تاریخچه بازاریابی

بازاریابی (MARKETING ) از زمان های بسیارقدیم وجود داشته است و هرکسی به نوعی مشتری خود را به خرید

محصولش قانع میکرد و این میان فردی  پیروز میشد که مهارت های ارتباطی خوبی داشته باشد.

اما با گذشت زمان و با پیشرفت صنعت و تولید انبوه و ارزان کالا ها توسط ماشین آلات باعث شد که بین محصولات رقابت بوجود بیاید و برنامه ریزی استراتژیک شکل بگیرد.

این رقابت در دنیای کسب و کار از دهه ۱۹۴۰ شروع شد و تا اوایل قرن بیستم شدت گرفت ؛ در دهه ۹۰ میلادی بود که شرکت ها متوجه شدن برای اینکه سهم بازار قابل توجهی تو بازار داشته باشند باید به مسئله برند سازی اهمیت بیشتری بدهند تا در مرکز توجه باشن و در رقابت ها حرف اول رو بزنند .

اصطلاح بازاریابی دیجیتال برای اولین بار در دهه ۱۹۹۰ مطرح شد؛ و اولین موتور جستجویی هم که بوجود اومد موتور جستجوی یاهو بود؛ و بعده ها شرکت هایی همچون  HotBot، LookSmart، MSN   و گوگل پدیدارشدند .

در اواخر دهه ۱۹۹۹ بود که اولین وبسایت ها ( حدودا ۲۳ وبسایت ) که مطالب آن ها به صورت متنی بود بوجود امدند؛

اما امروزه چیزی بالغ بر ۱۵۰ میلیون وبلاگ وجود داره؛ که بخشی از کمپین های بازاریابی محتوایی رو تشکیل میدهند .

اولین کمپین آنلاین هم توسط شرکت بریستول مایرز اسکوئیب راه اندازی شد و بسیار هم موفق عمل کرد به طوری که ۳۰۰۰ نفر برای استفاده از این خدمات ثبت نام کرده بودند و همین باعث شد که بازاریابی دیجیتال بوجود بیاید .

اصول بازاریابی چیست؟

یادتان باشد که در مارکتینگ “مشتریان” شما تنها به افرادی که محصول شما را از قفسه­ ها خریداری می ­کنند یا از خدماتتان استفاده می کنند، محدود نمی­ شوند بلکه سرمایه گذاران، توزیع­ کنندگان، خرده ­فروشان و دیگر ذینفعان نیز به نوعی مشتریان شما محسوب می شوند و تنها نحوه تعاملشان با برند شما متفاوت است.

گاهی مارکتینگ (Marketing) به اشتباه مترادف با تبلیغات (Advertising) در نظر گرفته می شود، در صورتی که اگر بازاریابی را یکی از چرخ دنده های اصلی کسب وکار بدانیم، تبلیغات تنها جزئی از این چرخ دنده است.

برخی هم مارکتینگ (Marketing) را به اشتباه برابر با فروش (Sales) می دانند. به عقیده ی این افراد فروش همان بازاریابی است. در حالی که مارکتینگ و فروش به هیچ وجه یکسان نیستند، و  فروش بخشی از فرایند بازاریابی را تشکیل می دهد.

در یک کلام بازاریابی فراتر از ترفیع، فروش، و تبلیغات است.

بازاریابی یکی از بخش های اصلی کسب و کار است که بر افزایش و نگهداشت مشتریان فعلی و دستیابی به مشتریان بالقوه بیشتر و تبدیل آنها به مشتریان بالفعل تمرکز دارد.

اهمیت بازاریابی

• بازاریابی به انتقال، مبادله و چرخش کالا و خدمت کمک می کند.

بازاریابی در انتقال، مبادله و حرکت کالا بسیار مفید است.

کالاها و خدمات از طریق واسطه های گوناگون، مانند خرده فروشان و عمده فروشان، به دست مشتریان می رسند.

برنامه بازاریابی یا مارکتینگ پلن این ارتباط را فراهم می آورد و از این رو هم برای تولید کنندگان مفید است و هم برای مشتریان.

• مارکتینگ در حفظ و ارتقا استانداردهای زندگی افراد جامعه مفید است

بازاریابی در صدر تمام عوامل تاثیر گذار بر استانداردهای زندگی جامعه، قرار می گیرد.

بازاریابی از طریق در دسترس قرار دادن محصولات و خدمات برای مشتریان و عرضه ی آنها تحت شرایط مختلف و با قیمت معقول،

بر سبک زندگی آنها اثر می گذارد.

جامعه از سه سطح اجتماعی تشکیل می شود:

غنی، متوسط و فقیر. هرآن چیزی که  این سه گروه مصرف می کنند ، توسط بازاریابی و اصول و رویه های آن، ابتدا شناسایی، طبقه بندی و سپس عرضه می شود.

شناخت بازار و نیازمندی های بازارهای هدف تحت عنوان تحلیل بازار  به عنوان بخشی مهم از فعالیت های بازاریابی صورت می گیرد،که خود به نوعی سنگ بنای تصمیم گیری ها، به منظور تهیه و تدوین استراتژی ها و تکنیک های بازاریابی است.

امروزه حتی دانشگاه ها نیز برای توسعه برند خود از فعالیت های  بازاریابی به نوعی نامحسوس بهره می برند.

فعالیت های مختلف بازاریابی به نوبه ی خود سهمی در کسب درآمد افراد یک جامعه دارند.

از متخصصین کامپیوتر گرفته تا طراحان صنعتی و گرافیست ها و مهندسین فروش و تولیدکنندگان محتوا و عکاسان صنعتی و… همگی به نوعی در چرخه مارکتینگ به منظور پیشبرد اهداف کسب وکارها تعریف می شوند.

• منجر به ایجاد اشتغال می شود

فعالیت های مختلف بازاریابی به نوبه ی خود سهمی در کسب درآمد افراد یک جامعه دارند.

از متخصصین کامپیوتر گرفته تا طراحان صنعتی و گرافیست و کارشناسان فروش و تولیدکنندگان محتوا و عکاسان صنعتی و… همگی به نوعی در چرخه مارکتینگ به منظور پیشبرد کسب وکارها تعریف می شوند.

• بازاریابی به عنوان سرچشمه ایده های جدید شناخته می شود

با افزایش رقابت در بازارها، هر روز از سهم بازار برندها کاسته می شود و متخصصین این صنعت باید بتوانند با به کار بردن روش های جذاب و خلاق، تلاش برای نگهداشت مشتری و جذب مخاطب بیشتر برای برندها را، در برنامه کار خود داشته باشند.

انواع بازاریابی

• بازاریابی سنتی (Traditional Marketing)

بازاریابی سنتی به شیوه های مختلف تبلیغات برند قبل از ظهور اینترنت به کمک کانال های آفلاین مثل بیلبوردها، آگهی های تبلیغاتی، تبلیغات رادیویی و … اشاره دارد.

• بازاریابی برونگرا (Outbound Marketing)

بازاریابی برونگرا همان تبلیغات مزاحم مثل تلفن های تبلیغاتی، ایمیل های پشت سر هم و یا تبلیغات پرینتی هستند که بدون توجه به تمایل مخاطب سعی در انتقال پیام بازاریابی خود دارند.

• بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)

بازاریابی درونگرا بر خلاف بازاریابی برونگرا سعی در جذب مشتریان دارد و مزاحمتی برای افراد ایجاد نمی کند.

• دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing)

در بازاریابی دیجیتال برخلاف بازاریابی سنتی از ابزار دیجیتال مثل رایانه، تلفن همراه هوشمند، تبلت، کنسول بازی، تابلو تبلیغاتی هوشمند و … در بازاریابی استفاده می شود.

بازاریابی سئو چیست؟

بسیاری بر این باورند که بازاریابی سئو همان بازاریابی محتوا است.

به این صورت که برای اینکه بتوانید بستری مناسب برای بهینه سازی سئو فراهم کنید باید ابتدا، محتوایی مناسب و قوی تولید کرده باشید. دسته‌ ای دیگر هم بازاریابی سئو را دقیقاً به ذات حرفه بازاریابی مرتبط می‌دانند.

آیا بازاریابی سئو همان بازاریابی محتوا است؟

می‌توان گفت که سئو شامل یافتن و یا ایجاد تقاضا است و محتوا این تقاضا را پاسخ می‌دهد.

بنابراین بدون تولید محتوا، سئو هیچ معنایی نخواهد داشت و بدیه است که بازدهی نداشته باشد.

با استفاده از سئو است که بهترین و محبوب‌ترین کلمات کلیدی، معرفی شده و محتوا این کلمات کلیدی را به کار می‌گیرد.
برای اینکه بتوانیم یک محتوای خوب تولید و عرضه کنیم باید ابتدا کلمات کلیدی مؤثر و محبوب را بازیابی کنیم پس، باز هم می‌بینیم که به صورت یک حلقه، تولید محتوا به سئو وابسته است و هر کدام از این فعالیت‌ها به نوعی به هم وابسته هستند یا بهتر بگوییم مکمل یکدیگر می‌باشند.

با این حساب همپوشانی محتوا و سئو، غیر قابل انکار است.

آیا ابزاری برای بهبود بازاریابی سئو وجود دارد؟

 

 

بهترین ابزار هایی که می‌توانند در این راه به شما کمک کنند، توسط گوگل، به بازار عرضه شده‌اند، ابزاری مانند گوگل ترند، گوگل آنالیتیکس و … می‌توانند به شما کمک کنند تا بستر مناسب برای پیاده‌سازی سئو خود کشف یا ایجاد کنید.

البته سایت‌های دیگری مانند الکسا وجود دارند که با کمک آن‌ها می‌توانید وب سایت‌های رقیب در هر زمینه کسب و کاری را مورد بررسی قرار داده و فعالیت ‌های خود را بر اساس آن بهبود دهید.

جمع بندی

اولین قدم برای داشتن یک وب سایت موفق در دنیای دیجیتال مارکتینگ که هم مشتریان وفادار خود را دارد و هم می تواند دائماً مشتریان جدیدی را هم جذب کند، سئو کردن سایت است. اما این که آیا این موفقیت دائمی باشد یا نه، به پشتکار شما برای سئو نگه داشتن سایت و همینطور به کیفیت محصولات و خدمات شما بستگی دارد.

سوالات متداول

گاهی مارکتینگ (Marketing) به اشتباه مترادف با تبلیغات (Advertising) در نظر گرفته می شود، در صورتی که اگر بازاریابی را یکی از چرخ دنده های اصلی کسب وکار بدانیم، تبلیغات تنها جزئی از این چرخ دنده است.

طبق تعریف انجمن بازاریابی آمریکا: بازاریابی، مجموعه ای از فعالیت ها و فرایندها به منظور ایجاد، انتقال، ارسال و تبادل هر آن چیزی است، که برای مشتریان، ارباب رجوع، شرکای تجاری و در کل برای جامعه ارزشمند باشد.استراتژی طلایی سئو بازاریابی چیست؟شناسایی کلمات کلیدی ارزشمند + آنالیز رقبا + تدوین استراتژی محتوا
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *