شکل چیست؟

در واقع شکل یکی از آنچه نظریه پردازان هنر آن را هفت عنصر هنر نامیده اند، ساختارهایی است که هنرمندان برای خلق تصاویر روی بوم و در ذهن ما از آن ها استفاده می کنند.

در مطالعه هنر، دیس یا شکل (به انگلیسی: Shape) فضای بسته است، یک شکل دو بعدی محدود که دارای طول و عرض است. مرزهای آن با عناصر دیگر هنر، مانند خطوط، معانی، رنگ ها و بافت ها مشخص می شود. و با افزودن ارزش می توانید شکل را به توهم پسر عموی سه بعدی خود تبدیل کنید.

به عنوان یک هنرمند یا فردی که هنر را قدردانی می کند، مهم است که درک خوبی از نحوه استفاده از شکل ها داشته باشید.

شکل چیست؟

شکل ها همه جا هستند و همه اشیا تشکیل می شوند. هنگام طراحی یا نقاشی، شکل این تصویر را به صورت دو بعدی ایجاد کنید. می‌توانید برای برجسته‌تر شدن و ایجاد سایه و همچنین سه‌بعدی‌تر به نظر رسیدن به آن ارزش بیافزایید.

با این حال، تا زمانی که مانند مجسمه سازی شکل نداشته باشد، شکل در واقع سه بعدی نمی شود. این به این دلیل است که شکل با بعد سوم تعیین می شود: ارتفاع به طول و عرض اضافه می شود.

هنر انتزاعی بارزترین نمونه استفاده از شکل است: اما عنصر بسیار مهم شکل، هم ارگانیک و هم هندسی، برای آثار هنری است.

همچنین در طراحی لوگو لوگووین زیر مجموعه بخش گرافیک از اشکال هندسی به فراوانی استفاده می شود.

چه چیزی شکل را ایجاد می کند؟

یک شکل برای اولین بار زمانی که خط روشن است ایجاد می شود: خط خط مرزی را تشکیل می دهد و شکل شکلی است که مرز در آن محدود شده است. خط و شکل دو عنصر در هنر هستند که تقریباً همیشه با هم استفاده می شوند.

به عنوان مثال، از سه خط برای ایجاد یک مثلث استفاده می شود و چهار خط می تواند یک مربع ایجاد کند.

چه چیزی شکل را ایجاد می کند؟

شکل‌ ها را نیز هنرمند می‌تواند شناسایی کند و از ارزش‌ها، رنگ‌ها یا بافت‌ها برای تشخیص آنها استفاده کند. برای دستیابی به این هدف، شکل ها ممکن است حاوی یک خط باشند یا نباشند: برای مثال، شکل های کلاژ شکل با لبه های مواد اضافه شده تعریف می شوند.

شکل ها همیشه با دو بعد محدود می شوند: طول و عرض. همچنین در هنر از دو نوع قالب استفاده می شود: هندسی و ارگانیک.

شکل های هندسی

ارقام هندسی آنهایی هستند که در ریاضیات تعریف می شوند و نام مشترکی دارند. آنها میدان ها یا مرزهای واضحی دارند و هنرمندان اغلب از ابزارهایی مانند قطار و تیرک استفاده می کنند تا آنها را از نظر ریاضی دقیق کنند. اشکال این گروه شامل دایره، مربع، مستطیل، مثلث، چندضلعی و … می باشد.

بوم ها معمولاً مستطیل شکل هستند و به طور ضمنی لبه ها و مرزهای روشن یک نقاشی یا عکس را مشخص می کنند.

شکل های هندسی

هنرمندانی مانند Reva Urban به طور هدفمند با استفاده از بوم های مستطیل شکل حرکت می کنند یا آثاری را که فراتر از کادر یا سه بعدی هستند اضافه می کنند، غشاها و پیشانی ها را اضافه می کنند و ابعاد مستطیل را محصور می کنند، اما همچنان به اشتباهات اشاره می کنند.

هنر هندسی انتزاعی، مانند ترکیب پیت ماندریان دوم در قرمز، آبی و زرد (1930) و تئو ون آسبربرگ (XI) (1918)، جنبش دیتلند را در هلند پایه گذاری کرد.

سارا موریس آمریکایی اریکسون (2001) و هنرمند خیابانی مایا هاوک نمونه های جدیدی از نقاشی ها از جمله اشکال هندسی هستند.

اشکال ارگانیک

در حالی که اشکال هندسی به خوبی مشخص هستند، اشکال بیومورفیک یا ارگانیک کاملاً برعکس هستند.

یک خط نیم دایره منحنی بکشید و آن را در جایی که شروع کردید اعمال کنید و شکلی ارگانیک یا آزاد مانند آمیب بگیرید.

شکل های ارگانیک کار هنرمندان است. آنها نه نامی دارند، نه چشم انداز خاصی، نه معیاری دارند و نه ابزاری برای ایجاد آنها.

آنها اغلب در طبیعت یافت می شوند، در حالی که اشکال ارگانیک می توانند به شکل ابر یا به شکل یک برگ شفاف باشند.

اشکال ارگانیک

شکل های ارگانیک اغلب توسط عکاسان استفاده می شود، مانند ادوارد وستون در تصویر بسیار حساس خود از Pepper No. 30 (1930); و هنرمندانی مانند جورجیا اوکیف در “جمجمه های گاو: قرمز، سفید و آبی” (1931). هنرمندان انتزاعی ارگانیک – واسیلی کاندینسکی، ژان آرپ و ژان میرو.

فضای مثبت و منفی

شکل همچنین می تواند با عناصر فضایی برای ایجاد فضاهای مثبت و منفی کار کند.

فضا یکی دیگر از عناصر هفت گانه است و در برخی از هنرهای انتزاعی شکل ها را تعریف می کند. به عنوان مثال، اگر یک جعبه قهوه سیاه روی کاغذ سفید بکشید، رنگ سیاه فضای مثبت شماست.

فضای سفید منفی اطراف آن و بین دسته و فنجان به تعیین شکل اصلی فنجان کمک می کند.

فضاهای منفی و مثبت توسط M. S. Escher در نمونه هایی مانند “آسمان و آب 1” (1938) استفاده می شود، که در آن تصاویر تیره یک گوزن در حال پرواز به سمت ماهی تیره از طریق مراحل تدریجی روشن تر و سپس تاریک تر شنا می کنند.

فضای مثبت و منفی در شکل ها

هنرمند و تصویرگر مالزیایی تانگ یو هونگ از فضای منفی برای تفسیر سیاسی در منظر شهری استفاده می کند، در حالی که هنرمندان خالکوبی مدرن و باستانی از فضاهای مثبت و منفی با ترکیبی از جوهر و گوشت بدون خالکوبی استفاده می کنند.

فرم داخل اشیا را ببینید

در مراحل اولیه طراحی، هنرمندان اغلب اشیاء خود را در اشکال هندسی غوطه ور می کنند. این باید به آنها مبنایی برای ایجاد اجسام بزرگتر با جزئیات بیشتر و در نسبت های مناسب بدهد.

به عنوان مثال، با کشیدن یک گرگ، یک هنرمند می تواند با اشکال هندسی اولیه شروع کند تا گوش، بینی، چشم و سر یک حیوان را شناسایی کند.

شکل داخل اشیا

این ساختار اساسی را تشکیل می دهد که او در نهایت از آن یک اثر هنری خلق خواهد کرد. لئوناردو داوینچی (1490) از اشکال هندسی دایره و مربع برای تعیین آناتومی انسان استفاده می کند.

شکل در طراحی گرافیک

تمام اشیاء بصری را می توان با استفاده از شکل ها نمایش داد. دایره ای که چندین خط از آن بیرون زده است، خورشید را برای ما نشان می دهد.

در نقاشی های کودکان، ترکیب یک مستطیل و یک مثلث به عنوان تصویر “خانه” شناخته می شود.

اکثر مردم از اینکه شکل اشیا چه تاثیری بر ضمیر ناخودآگاهشان می گذارد و چه احساسی دارد آگاه نیستند. روانشناسی شکل در طراحی گرافیک علمی است که به بررسی تأثیر اشکال بر آگاهی انسان می پردازد.

شکل در طراحی گرافیک

تحقیقات در روانشناسی شکل در گرافیک نشان می دهد که فیگورهای مختلف معنای منحصر به فرد خود را دارند و تأثیرات متفاوتی بر آگاهی و واکنش های انسان دارند.

تست های روانشناسی متعددی وجود دارد که شخصیت و وضعیت روانی را با کمک فیگورها مشخص می کند.

به عنوان مثال، شکل هندسی مورد علاقه هر فرد، ویژگی های شخصیت او را منعکس می کند.

به عنوان یک طراح گرافیک و اینفوگرافیک، نوع اشکالی که در طراحی خود استفاده می کنید بسیار مهم است.

زیرا هر فرم احساسات متفاوتی را در مخاطب شما برمی انگیزد. البته روانشناسی رنگ نیز بسیار مهم است.

شکل در طراحی لوگو

در نظر گرفتن مفاهیم طراحی لوگو با اشکال هندسی به شما کمک می کند تا به سرعت و به وضوح اهداف کسب و کار خود را با مشتریان در میان بگذارید.

شاید شما از آن دسته افرادی باشید که می خواهید توسعه لوگوی برند خود را به یک تیم یا گروه حرفه ای بسپارید که به اشکال هندسی و غیر هندسی آشنایی کامل دارند و به خوبی می توانند نام و کسب و کار شما را در لوگو بگنجانند.

اگر می خواهید طراحی لوگو با مفاهیم روانشناختی داشته باشید، ما در تیم لوگووین سعی می کنیم بهترین نمونه ها را با توجه به مفاهیم اشکال هندسی در طراحی لوگو ارائه دهیم.

با شناخت کامل از بازار جهانی، شناخت رقبا، نیازهای برند و انتظارات مشتری می توانیم برند را در جایگاه شایسته ای قرار دهیم.

تیم لوگووین همچنین در طول پروسه، ایده های خلاقانه ای ارائه می دهد و ساختارها و طرح های مختلف را به دقت تجزیه و تحلیل می کند تا بهترین نتیجه را از سایر رقبا و همکاران به دست آورد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.